"Vystup na vysokou horu" (Iz. 40,9) (anotace)
Vojtěch od sv. Hedviky OCD
Časopis Karmel

SV. JAN OD KŘÍŽE, Výstup na horu Karmel, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1999, 334 ss.

Vydávání překladů klasiků duchovní literatury je vždy velkou událostí a nejinak je tomu i v případě díla sv. Jana od Kříže, jenž mezi takové autory bezesporu patří. A tak s touto další knihou z pera Mystického učitele pokračuje, jak věřím, svátek českých čtenářů, kteří mají možnost vzít do rukou tentokrát jeho nejdelší a nejsystematičtější dílo.

Výstup na horu Karmel byl po tři staletí považován za vůbec nejdůležitější světcův spis, snad také proto, že používá dobového teologického jazyka a pojednává o takzvané aktivní (činné) noci, tedy především o tom, co má pro svůj duchovní růst udělat člověk sám. S ohledem na to, že ostatní velká díla (Temná noc, Duchovní píseň a Živý plamen lásky) pojednávají spíše o mystice, mělo se za to, že nemají takový praktický dosah a nejsou určena širšímu okruhu čtenářů. Dnes je tento názor překonán, a proto je snaha vidět všechny čtyři velké světcovy spisy jako navzájem se doplňující a vyžadující. Tím však význam Výstupu neupadl, ba právě naopak. Tak jako se odňala ostatním třem knihám nálepka "mystická", překonalo se také zužující vnímání této knihy jako ryze "teologicko-asketické" a potřeba simultánní četby celé Janovy literární produkce posílila i smysl četby samotného Výstupu na horu Karmel.

Východiskem knihy je mystikova báseň Za jedné noci temné. Třebaže však autor prohlašuje, že ji postupně celou okomentuje, činí tak jen velmi málo a spíše využívá této příležitosti k představení vlastní, originální nauky o duchovním životě, jak ji schematicky načrtává i jeho druhý ideový princip knihy – kresba Hory dokonalosti.

Spis sám pak tvoří nerozdělitelný diptych s knihou Temné noci. Výstup má svou vlastní tématiku i metodiku, ale popisný charakter Noci velmi dobře doplňuje jeho vlastní, poněkud "suchý" teologický styl, a proto se na ni stále odvolává. Navíc je odlišuje perspektiva, neboť Noc hovoří o pasivním očišťování duše.

Struktura Výstupu, rozděleného do tří knih, je poměrně kompaktní a promyšlená, ale pro množství delších "odboček" od hlavního tématu není tak přímočará, jak bychom možná chtěli. V první knize hovoří Jan o tom, čím je aktivní noc a k čemu je dobrá. Ve druhé nejprve načrtává hlavní principy (cílem duchovního života je sjednocení s Bohem, k němuž se dospívá pouze s pomocí teologálních ctností víry, naděje a lásky, a popření sebe) a pak probírá ctnost víry a její úlohu v duchovním životě. Třetí knihu pak věnuje ctnostem naděje a lásky, přičemž své dílo zanechává nedokončené.

Ve Výstupu na horu Karmel nalezneme mnohé působivé texty, z nichž chci upozornit zvláště na dosti známý, byť někdy velmi špatně chápaný úryvek ze třinácté kapitoly první knihy (1V 13), na ústřední kapitoly – pátou, šestou a sedmou - druhé knihy (2V 5-7), jakož i na strhující dvacátou druhou kapitolu téže knihy (2V 22), kde je řeč o "Kristu – jediném Slově Otcově".

Kniha vychází v pečlivém překladu osvědčené "dvorní" překladatelky Karmelitánského nakladatelství sestry Terezie Brichtové OP a je opatřena také mým úvodem a značně rozsáhlým poznámkovým aparátem, který si neklade za cíl dílo komentovat, nýbrž jen napomoci k jeho správnému chápání. Snad i tyto dvě skutečnosti přispějí k tomu, aby byl Mystický učitel více doceněn a správně poznáván a mohl být oporou všem, kdo po jeho knihách sáhnou.

"Aby se tedy porozumělo, jaké je toto sjednocení (duše s Bohem), o němž budeme mluvit, je třeba vědět, že Bůh podstatně přebývá v každé duši, i kdyby se jednalo o největšího hříšníka na světě, a pomáhá mu. A tento druh sjednocení mezi Bohem a všemi tvory se uskutečňuje stále a Bůh v něm zachovává jejich bytí, takže kdyby [v nich] tímto způsobem chyběl, byli by zničeni a přestali by existovat.

Když tedy mluvíme o sjednocení duše s Bohem, nemluvíme o tomto podstatném, které trvá ustavičně, nýbrž o sjednocení duše s Bohem a o jejím přetvoření v něho, které se neuskutečňuje stále, nýbrž jen tenkrát, když duše nabývá podobnosti s Bohem láskou. Proto se bude nazývat sjednocením podobnosti, tak jako ono (první) je sjednocení bytnostné nebo podstatné. Ono sjednocení je přirozené, toto je nadpřirozené. Dochází k němu tehdy, když dvě vůle, to je vůle duše a vůle Boží, se shodují, takže jedna nemá v sobě nic, co by odporovalo druhé. Když tedy duše vyhostí ze sebe všechno, co odporuje Boží vůli a není s ní v souladu, bude přetvořena v Boha láskou" (2V 5,3).