Časopis Karmel č. 1/2001 |
|
Obsah:
Do nového ročníku (úvodník) | P. Gorazd O.Carm. |
Dopis svatého Otce Jana Pavla II. při příležitosti 750. výročí předání karmelského škapulíře | |
Maria, ikona naděje | Christopher O Donnell, O.Carm. |
Z dopisů sv. Terezie z Avily (1) | Veronika Elisabeth Schmitt, O.C.D. |
Modlitba nábožná k neyslawněgssy Panně Maryi z Hory Karmelu | P. Tiburtius a S. Thaddaeo, O.Carm. (1771) |
Obrázek Ukřižovaného. Ježíšovo "Žízním" a jeho ozvěna v Terezčině srdci | Katka Lachmanová |
Ze zjevení Juliány z Norwiche | |
Boží tulačka (anotace) | S. Terezie Brichtová, O.P. |
Do nového ročníku… (úvodník)
Není příjemné začínat nový ročník časopisu (navíc ročník první
v novém tisíciletí) hned omluvou za velké opoždění prvního čísla.
Nicméně ze mše svaté jsme zvyklí, že se na začátku omluvíme. Tedy: odpusťte…
Co má být červenou nití tohoto čísla (a dá-li Bůh celého letošního
ročníku našeho časopisu)? Tematika mariánská a co možná škapulířová.
I takto chceme přispět k tomu, aby vyhlášení letošního roku rokem
mariánským otcem generálním převorem Josefem Chalmersem vloni v
květnu nezůstalo jen na papíře, ale promítalo se do našeho života.
Protože toto číslo nevznikalo snadno, je jeho obsah spíš pestrý než
jednotný. Věřím, že to nemusí být na škodu. Přeji Vám, abyste v něm
našli pro sebe aspoň skrovný impuls nebo povzbuzení. A víc než jindy
upřímně děkuji všem spolupracovníkům.
Ať Vás dobrý Bůh provází hojným požehnáním a Panna Maria, Matka a
Ozdoba Karmelu, svou modlitbou!
P.Gorazd, O.Carm.
DOPIS SVATÉHO OTCE JANA PAVLA II.
při příležitosti 750. výročí předání karmelského škapulíře
Nejdůstojnějším Otcům
Josefu Chalmersovi, generálnímu převorovi Řádu bratří
blahoslavené Panny Marie Karmelské (O.Carm.)
a Kamilu Macciseovi, generálnímu představenému Řádu bosých
bratří blahoslavené Panny Marie z hory Karmel (O.C.D.)
1. Milostiplná událost prozřetelnosti, jíž byl pro církev
jubilejní rok, nás vede k tomu, abychom se s důvěrou a nadějí
dívali na právě započatou cestu v novém tisíciletí. "Na začátku
tohoto nového století - napsal jsem v Apoštolském listě Novo
millennio ineunte - se musí náš krok na cestách světa
zrychlit1
na této cestě nás doprovází Nejsvětější Panna,
které jsem … svěřil třetí tisíciletí" (čl. 58).
Měl jsem proto velkou radost, když jsem se dozvěděl, že
karmelitánský řád v obou svých větvích, původní i reformované,
chce vyjádřit synovskou lásku vůči své patronce, kterou vzývá
jako Květ Karmelu a Matku a Vůdkyni na cestě svatosti, tím, že
jí zasvětí rok 2001. Nemohu přitom nezdůraznit šťastnou shodu
okolností: podle toho, co praví ctihodná řádová tradice, se
oslava koná o 750. výročí předání škapulíře. Je to tedy oslava,
která dává celé karmelitánské rodině vynikající příležitost nejen
prohloubit její mariánskou spiritualitu, nýbrž ji i žít stále
více s pohledem na to, jaké místo zaujímá Panna, Matka Boží a
matka lidí, v tajemství Krista a církve, a tím příležitost
následovat tu, která je "hvězdou nové
evangelizace".2
2. Všechny karmelitánské generace, od počátků až po dnešek, na
své cestě ke "svaté hoře, Ježíši Kristu, našemu
Pánu"3,
se snažily utvářet svůj život podle Mariina příkladu.
Proto v Karmelu i v každém srdci vedeném něžnou láskou k
Nejsvětější Panně a Matce roste
nazírání4
té, která od samého počátku dokázala být otevřená naslouchání
Božímu slovu a poslušna Boží vůle (Lk 2,19.51). Maria totiž,
vychovávaná a utvářená Duchem (srov. Lk 2,44-50), byla schopna
číst ve víře svůj vlastní život (srov. Lk 1,46-55) a poslušna
Božího vedení "se ubírala cestou víry a své spojení se synem
udržovala věrně až ke kříži. Tam stála ne bez Božího plánu
(srov. Jan 19,25), spolu se svým jednorozeným Synem hluboce
trpěla, přidružila se k jeho oběti svou mateřskou
duší."5
3. V nazírání se díváme na Pannu Marii, jak jako starostlivá
Matka vidí růst svého Syna v Nazaretě (srov. Lk 2,40.52),
následuje jej po cestách Palestiny, účastní se s ním svatby v
Káně (srov. Jan 2,5) a u paty kříže se stává Matkou účastnou
jeho oběti a je darována všem lidem, když ji sám Ježíš odevzdává
svému milovanému učedníkovi (srov. Jan 19,26). Jako Matka církve
je svatá Panna spojena s učedníky v "neustálé modlitbě"
(Sk 1,14), a jako nová Žena, která v sobě předjímá to, co se
uskuteční jednou na nás všech v plném prožívání trojičního
života, je vzata do nebe, odkud rozprostírá nad svými syny
putujícími ke svaté hoře slávy ochranný plášť svého milosrdenství.
Podobný postoj nazírání myslí a srdcem nás vede k obdivu
zkušenosti živé víry a lásky Panny Marie, kterou každý věřící
touží a doufá uskutečňovat v tajemství Krista a
Církve.6
Karmelitáni a karmelitky si proto právem zvolili Marii za svou
patronku a duchovní matku a mají ji, Pannu nejčistší, která
všechny vede k dokonalému poznání a následování Krista, stále
před očima srdce.
Takto roste důvěrný duchovní vztah, který stále více umocňuje
společenství s Kristem a Marií. Pro členy karmelitánské rodiny
není Maria, Panna, Matka Boží a matka lidí, jen vzorem k
následování, ale také něžnou přítomností Matky a Sestry, v niž
mohou důvěřovat. Sv. Terezie Ježíšova tedy právem vybízí:
"Napodobujte Marii, uvažujte o tom, jak veliká musí být tato
Paní a jak je dobře, že je naší
ochránkyní."7
4. Tato živá mariánská úcta, která se projevuje v důvěrné
modlitbě, v nadšené chvále a v důsledném následování, vede k
pochopení, že nejryzejší forma zbožnosti k Nejsvětější Panně,
vyjádřená prostým znamením škapulíře, je zasvěcení se jejímu
Neposkvrněnému srdci.8
Takto se v srdci uskutečňuje rostoucí společenství a důvěrné
přátelství se Svatou Pannou, "jako nový způsob života pro Boha,
kterým zde na zemi pokračuje láska Syna Ježíše k jeho Matce
Marii.9
Tímto způsobem se podle slov blahoslaveného
karmelitánského mučedníka Tita Brandsmy hluboce sjednocujeme s
Marií Bohorodičkou (Theotokos), stávajíce se jako ona těmi, kdo
předávají Boží život: "I nám posílá Bůh svého anděla … i my musíme
přijmout Boha do svého srdce, nosit jej v srdci, živit jej a dát
mu v nás růst tak, aby se z nás narodil a žil s námi jako Emanuel,
Bůh s námi."10
Během času se prostřednictvím škapulířové úcty toto bohaté
mariánské dědictví Karmelu stalo pokladem celé církve. Pro její
prostotu, její hluboce lidskou hodnotu a její vztah k Mariině
úloze v církvi a v lidstvu se této zbožnosti dostalo v Božím lidu
širokého a hlubokého přijetí, až nalezla svůj výraz ve slavení
památky 16. července, zařazené do liturgického kalendáře obecné
Církve.
5. Ve znamení škapulíře můžeme vidět dokonalý souhrn mariánské
spirituality, která živí zbožnost věřících a dává jim vnímavost
vůči milující přítomnosti svaté Panny v jejich životě. Škapulíř
je svou podstatou "šat" (lat. habitus). Kdo jej přijme,
přičleňuje nebo připojuje se úžeji či volněji ke karmelitánskému
řádu, je zasvěcen službě Panně Marii pro dobro celé
Církve11
Ti, kdo obléknou škapulíř, jsou tudíž uvedeni do země Karmelu, aby "jedli její
plody a to, co dobrého dává" (srov. Jer 2,7) a zakoušeli sladkou
mateřskou přítomnost Mariinu, přičemž každodenně usilují o to,
aby se v nitru oblékali v Ježíše Krista a ukazovali jej světu
jako toho, který žije v nás pro dobro církve a celého
lidstva.12
Škapulíř nám tedy připomíná dvě pravdy: na jedné straně stálou
ochranu Nejsvětější Panny, nikoli pouze během naší životní cesty,
nýbrž i v okamžiku přechodu do plnosti věčné slávy; na druhé
straně pak vědomí, že úcta k ní se nemůže omezovat na modlitby a
pouhé vnější projevy úcty při některých příležitostech, ale
častým přijímáním svátostí a konkrétními skutky duchovního a
tělesného milosrdenství se z ní musí stát "habitus"
(trvalým postoj, stálé zaměření) našeho křesťanského jednání,
propojeného s modlitbou a vnitřním životem. Takto se škapulíř
stává znamením "smlouvy" a vyjádřením vzájemného společenství
mezi Marií a věřícími: prostřednictvím škapulíře se totiž
uskutečňuje konkrétním způsobem odevzdání, ve kterém Ježíš na
kříži dal Janovi - a v něm nám všem - Marii za Matku, a v němž
milovaného apoštola a nás všechny odevzdal jí, a tak ji učinil
naší duchovní Matkou.
6. Vynikajícím příkladem této mariánské spirituality, která
člověka vnitřně přetváří a připodobňuje ho Kristu, prvorozenému
z bratří, je svědectví svatosti a moudrosti mnoha karmelitánských
světců a světic, kteří rostli ve stínu a pod ochranou této Matky.
Také já už dlouho nosím na srdci karmelitánský škapulíř! Pro
lásku, kterou chovám k této naší společné nebeské Matce, jejíž
ochranu zakouším neustále, si přeji, aby tento mariánský rok
pomohl všem karmelitánským řeholníkům a řeholnicím i zbožným
věřícím, kteří k ní chovají synovskou úctu, růst v lásce k Marii
a vyzařovat do světa přítomnost této Ženy mlčení a modlitby,
nazývané Matkou milosrdenství, Matkou naděje a milosti.
S tímto přáním rád uděluji své apoštolské požehnání všem bratřím
a sestrám, kontemplativním i činným, i všem laikům - mužům i
ženám - celé karmelitánské rodiny, kteří tolik pracují mezi
Božím lidem na šíření pravé úcty k Marii, Hvězdě mořské a Květu
Karmelu!
Ve Vatikáně, 25. března 2001, Jan Pavel II
Z italského originálu přeložil P. Josef Jančář, O.Carm.
Zde je možno nahlédnout na originální text:
Lettera di Giovanni Paolo II alla Famiglia Carmelitana
in occasione del 750° Anniversario dello Scapolare
del Carmine
Poznámky k textu:
MARIA, IKONA NADĚJE
Christopher O Donnell, O.Carm.
V apoštolském listu pro nové milenium (Tertio millennio
adveniente z r.1994) papež vyjmenoval několik oblastí života
církve, nad nimiž bychom měli zpytovat svědomí. Lze říci, že
každá z nich zahrnuje důvody k pesimismu: ekumenismus,
netolerance a násilí, náboženská lhostejnost, sekularismus a
úpadek morálky, sociální spravedlnost, život z liturgie a z
Písma svatého, charisma a úřad v životě církve, dialog se světem
a s ostatními náboženstvími. Žádná z nich neskýtá skvělé
perspektivy, natož se může vykazovat vynikajícími úspěchy
(srov. TMA, 34-36). Přesto nás Svatý otec vyzývá, abychom byli
církví naděje (odst. 46).
O naději slýcháme zřídkakdy: vyučujeme o lásce, jak lásku
přijímat a prokazovat; často zdůrazňujeme víru. Ale naděje bývá
často zapomenutou ctností, spáčem, kterého je třeba v našem
křesťanském vědomí probudit.
MARIA, IKONA NADĚJE
Maria se narodila do kultury naděje, mezi tzv. chudé Páně
(anawim), jakými byli Alžběta a Zachariáš nebo starší proroci
Simeon a Anna v chrámě. Zachariášovo kantikum dýchá spiritualitou
naděje (srov. Lk 1, 68-79). Simeon byl zbožný muž, "vyhlížející
potěšení Izraele" (Lk 2,25). Anna promlouvala ke všem chudým v
chrámě, "ke všem těm, kdo očekávali vykoupení Izraele" (Lk 2,38).
Jsou příkladem pravých Izraelitů, kteří doufají v Pána.
Chci mluvit o Marii jako o ikoně naděje. Ikona je posvátný obraz,
jehož prostřednictvím se dostáváme do kontaktu se svatým. Maria
je zdrojem naděje. V modlitbě z konce 11. století se církev
modlí: "Zdrávas královno, živote, sladkosti a naděje naše!"
Podíváme se tedy na Mariin život a poslání, abychom pochopili,
v čem spočívá naděje; vzhlédneme k ní oslavené jakožto k naší
matce, sestře, přítelkyni a průvodkyni, aby nás uvedla do hluboké
zkušenosti naděje.
ČTYŘI OTÁZKY OHLEDNĚ NADĚJE
Musíme si ohledně naděje položit čtyři otázky. Při odpovídání na ně budeme hledět na Marii. Jedná se nám nyní o naději jako teologální ctnost, vlitou nám při křtu spolu s láskou a vírou. Otázky můžeme shrnout do čtyř slov: Kdo? Co? Proč? Jak?
1. Kdo má naději? Naděje je ctnost, která patří všem, kdo ještě nedosáhli toho, co potřebují. Naděje patří všem lidem na zemi a v jistém smyslu i těm v očistci. Začněme úvahou nad Zvěstováním: naše rozjímání o Marii musí začít právě tady a sem se musí neustále vracet. Bůh sliboval svému lidu vysvobození. Čekání bylo dlouhé, protože lidstvo se učilo jen pomalu, že spása přichází jenom od Hospodina. Vyvolený národ se učil skrze svá selhání, že má vkládat naději pouze v Hospodina. Hospodin se mohl k lidu přiblížit, až byli zformováni tzv. anawim. Sv. Bernard líčí, jak celé lidstvo čeká na Mariino ANO: "Slyšela jsi, Panno, že počneš a porodíš Syna. Slyšela jsi, že se to nestane prostřednictvím člověka, nýbrž prostřednictvím Ducha svatého. Anděl očekává odpověď… I my, ó Paní, očekáváme slovo slitování… Budeme vysvobozeni hned, budeš-li souhlasit… Proč se zdráháš? Proč se chvěješ? Věř, promluv a přijmi! Nechť pokora nabere odvahu, ostýchavost důvěru… Otevři, blahoslavená Panno, srdce víře, ústa vyznání, lůno Stvořiteli. Hle, ten, po němž touží všechny národy, klepe venku na dveře…" (2. čtení z Denní modlitby církve 20. prosince.) Církev je i dnes ve vážné potřebě. Každý z nás je slabý a potřebuje milost a Boží lásku. Maria říká ANO jménem církve i naším jménem a její ANO se stává modelem naší naděje.
2. V co máme naději? Laťka nemůže být posazena výše: doufáme v to, co je naprosto mimo naše možnosti a může nám být dáno jenom od Boha. Naděje se týká dobra, které postrádáme a které očekáváme v budoucnosti, kterého je obtížné dosáhnout, obtížné ale možné. Doufáme ve spasení, v obdržení Boží milosti, máme naději v odpuštění hříchů. Maria doufá ve spasení svého lidu, jak říká v Magnificat, "jak slíbil našim otcům" (Lk 1,55).
3. Proč bychom měli mít naději? Základem naší naděje je
Boží moc a Boží láska, jeho milosrdenství a věrnost. Všechno
tohle je důležité. Víme, že Bůh je všemohoucí. Ale naše naděje
nemůže být založena pouze na tom, nýbrž na jeho vůli a jeho
touhách, které jsou výrazem jeho lásky, milosrdenství a věrnosti.
Svou naději tedy zakládáme nejen na tom, že nás Bůh může spasit,
ale že on to také chce učinit; nejenže to slíbil, ale už také
prokázal, že je svému zaslíbení věrný. Chudí Páně ve Starém
zákoně stavěli svou naději na konkrétní zkušenosti. Modlitba
Izraelitů je často oslavou velkých věcí minulosti, která vyústí
v naléhavou prosbu a končí jako díkůčinění za očekávané
požehnání.
Nejkrásnějším příkladem této naděje Izraele je Mariino Magnificat:
"…jeho milosrdenství od pokolení do pokoleníMariina naděje byla posílena andělem, který jí řekl, že její příbuzná pokročilého věku čeká dítě, a připomněl jí starozákonní text, že "u Boha není nic nemožné" (Gen 18,14). Takže hlavním základem naděje je Boží moc, Boží láska, milosrdenství a věrnost. Druhou stránkou důvěry v Boha je vědomí naší slabosti. Maria říká, že Bůh "shlédl na svou nepatrnou služebnici" (Lk 1,48). Slovo "nepatrná" (tapeinos) je v originále velice silné, znamená stav ponížení, pokoření, téměř nemilosti. Maria ví, že sama o sobě je před Bohem ničím; nemá nic, co by nebylo Božím darem; nemůže dělat nic, jedině jeho mocí. Raduje se z této slabosti. Právě proto, že je tak nepatrná, tak slabá, tak bezmocná, protože nemá nic, může triumfálně tvrdit: "od této chvíle mne budou blahoslavit všechna pokolení" (Lk 1,48).
k těm, kdo se ho bojí.
Prokázal sílu svým ramenem,
rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně;
vladaře svrhl z trůnu a ponížené povýšil,
hladové nasytil dobrými věcmi
a bohaté poslal pryč s prázdnou.
Ujal se svého služebníka Izraele,
pamětliv svého milosrdenství,
jež slíbil našim otcům,
Abrahámovi a jeho potomkům navěky." (Lk 1,50-55)
Převzato z časopisu Carmel in the World.
Vybrala a z angličtiny přeložila Katka Lachmanová.
Z DOPISŮ SV. TEREZIE Z AVILY (1)
Veronika Elisabeth Schmitt, O.C.D.
Dopisy jsou obzvláště bezprostředním přístupem k člověku, který je psal, protože vycházejí ze života. Tak je tomu také u dopisů sv. Terezie ze 16. století. Ty vyjadřují nesmírnou spontaneitu a živost. - Terezie je mistr v psaní dopisů. Zůstalo nám zachováno 440 jejích listů a v německém překladu jsou k dispozici ve dvousvazkovém díle o asi 1.200 stranách.1 To je však jen zlomek toho, co Terezie skutečně napsala. Předpokládá se, že to bylo asi 15.000 dopisů.
"Je mi zatěžko vyjadřovat se krátce."
Mnohokrát si Terezie stěžuje na břemeno korespondence, tak např.
v jednom dopise P. Jeronýmu Graciánovi z r. 1576: "Knihu o
zakládání jsem psala mnohem raději než tento bezpočet dopisů,
které mě málem k smrti unavují." V posledních letech svého života
potřebuje sekretářku, Annu od sv. Bartoloměje, aby ohromné
množství dopisů zvládla. Je to nouzové řešení, s nímž se
vyrovnává jen těžko: "Bohužel si nemohu zvyknout na to, že nepíšu
vlastní rukou," doznává r. 1580 převorce v Seville, matce Marii
od sv. Josefa.
Přes zátěž, kterou takto pociťuje, přece Terezie dopisy píše a
přijímá vášnivě ráda. Při její radosti z kontaktů a při její
schopnosti komunikovat tomu není divu. V její době byl dopis
jedinou možností kontaktu s člověkem, který nebyl v přímém dosahu.
Díky své reformní a zakladatelské činnosti v řádu musela
vyřizovat mnoho osobních a věcných záležitostí. Její dopisy
přesto nikdy nejsou teoretickými pojednáními nebo systematicky
promyšlenými výklady na duchovní témata. Píše prostě tak, jak
to má v srdci. Proto jsou její listy tak sympatické. Vžívá se
přitom velmi intenzívně do osoby toho, komu píše, cítí a trpí
spolu s ním. Při čtení jejích dopisů je to jasně zřejmé. Mile
působí její bystrý duch, schopnost "z hloubi" porozumět situacím
a lidem a přistupovat k nim nejen vážně, ale i s humorem.
Tak je pochopitelné, že píše ráda a nevyjadřuje se přitom vůbec
krátce: "Tak jako Vaší Důstojnosti připadá těžké být v dopisech
rozvláčný, tak zase mně je zatěžko vyjádřit se krátce"
(dopis P. Dominiku Baňezovi, 1574).
Terezie dokonale ovládá zdvořilostní formy své doby, umí však
být právě tak zcela nekonvenční. Lze vycítit její náklonnost k
lidem, se kterými ji pojí přátelství, ale stejně i její averze,
které vůbec neskrývá. Je ve svých dopisech naprosto lidská.
To může být korekturou vůči všem pokušením a sklonům představovat
ji vznosně jako nedostupnou světici.
"Dopisy po sobě nikdy nečtu…"
Terezie ví, že ji - už za jejího života - považují za světici.
Vehementně se tomu brání, když píše otci Graciánovi: "Neboť mě
velice mrzí tak nesmyslná věc, kterou jsem musela několikrát
vyslechnout tam, kde jste; říkalo se totiž, že Terezie od Ježíše
je prý svatá." Když se takto brání, nejde o žádné podceňování
se. Terezie příliš dobře zná sebe samu, než aby propadala iluzím
o vlastní dokonalosti. Jak opravdové toto sebehodnocení je,
vidíme mezi jiným na tom, že své dopisy píše naprosto bez
starosti o svou "svatost". Vůbec nepošilhává po tom, že by
její dopisy mohly být jednou uschovávány a zveřejňovány. Jinak
by sotva dávala svému bratru Lorenzovi tuto radu: "Nenamáhejte
se přece tím, že budete dopisy, které mi píšete, pokaždé ještě
pročítat; já ty své po sobě nikdy nečtu. Vypadnou-li některá
písmena, tak je doplňte! Tak to dělám já zde s Vašimi listy.
Člověk brzy pochopí, co chtěl ten druhý říct; to ostatní je
jen ztráta času a nemá to smysl." Přitom Terezie patří k nemnoha
vzdělaným ženám své doby, které uměly číst a psát. To, že je
tak rozšafná, neurčuje nějaká její naivita nebo nevědomost.
Pro ni je podstatné porozumět. Na tom jí záleží.
Terezie vstupuje při psaní do živého dialogu s adresátem. Oba,
ona sama a člověk, kterému píše, nám při čtení živě vyvstávají
před očima. Tak může psát jen ten, kdo umí být zcela přítomen a
takto se setkat s druhým. Terezii a její dopisy činí tak
oslovujícími její odzbrojující otevřenost a její opravdovost co
do její vlastní osoby. Zároveň se umí velmi přesně ovládat a
uchovává si jemný cit pro hranice, které je nutno zachovat.
Terezie tu před námi vyvstává zcela lidsky. Chyba lávky, že by
její dopisy byly pobožnůstkářské nebo světu odcizené. Jedná se
v nich o koupích domů a majetku, právě tak jako o praktických
věcech všedního dne. Tereziino psaní nevychází z hlavy, ale z
jejího srdce. Podstatné je přitom to, co jí právě vnuká intuice.
A tak jen poměrně zřídka narazíme na delší pasáže o duchovních
tématech. Její dopisy nejsou duchovními texty kvůli jejich
tematice samé, ale díky postavě, která skrze to vše vysvítá:
Terezie jako osoba, která zcela uskutečnila úkol být člověkem
a která je beze zbytku otevřená pro Boha a pro lidi. Jí se stále
jedná o život, o "víc" života v ní i ve druhých. Proto se jí také
příčí pečetit své dopisy znamením lebky; prosí svého bratra, aby
jí poslal vlastní pečetidlo, nesoucí symbol jména Páně, "jehož
obraz si přeji mít vyrytý ve svém srdci."
"Ještě nikdy bych dopis z Vaší ruky neroztrhala tak ráda jako tento…"
Tato věta vůbec nestojí v nějakém dopise adresovaném některé z jejích dcer v Karmelu, ale v listě vysoce postavené osobnosti církevního života: rektorovi Tovaryšstva Ježíšova v Avile, P. Gonzalovi Dávila. Ten je současně Tereziiným zpovědníkem. Jaká upřímnost mluví z těchto řádků! Terezie píše, jak cítí, ale také k tomu vysvětluje: "Neboť ještě nejsem tak pokorná, abych mohla snést, že jsem pokládaná za tak pyšnou. Vy byste ale neměl tolik odhalovat svoji pokoru na moje útraty." Byla zasažena v bolestivém bodě. Pokoru - nezapomeňme: pravou pokoru - považuje za základ duchovního života. A nyní ji někdo - její zpovědník - v tomto rozhodujícím místě zasahuje. Nepodřídí se jednoduše, ale dokáže se dokonce prosazovat. Proto dopis končí nejen přímým doznáním její chyby, nýbrž konkrétním úmyslem polepšit se sdělovaným adresátovi: "Chci se do budoucna polepšit a nepsat Vám už hned své první dojmy, protože mi to přichází draho. Kdybych Vás viděla dokonalého, mé pokušení přestane. Ať Vám Bůh udělí tuto milost, neboť On to dokáže! To je mé jediné přání." Nenechává se zdolat, ale zůstává při tom, co poznala jako pokoru: "Žít v pravdě" (6 H, X, 6.7). Tato pravda ji motivuje k tomu, aby chyby bližních prostě jen nepřikrývala pláštíkem blíženské lásky. Vidí je jasně a zřetelně a také to vyjadřuje. I tehdy, když je za to kárána. Její opravdovost a upřímnost nezná falešné ústupky, "aby byl klid." Říká, co poznává, a stojí si za tím. Zároveň vidí také svůj vlastní podíl na věci a doznává svoje selhání. Setkáváme se tu s konstruktivním zacházením s konflikty. K tomu je nutná schopnost vmyslet se do druhého a spolucítit s ním. Terezie nevidí jen své vlastní hledisko, ale i hledisko druhého, a pokouší se mu dát na srozuměnou, že také jeho hledisko není to jediné. Její pokora ji nesvádí k pobožnému hrbení se, které by už nepřipouštělo žádný vlastní názor. Terezie ukazuje zralou poslušnost, která ví o vlastním stanovisku, ale dokáže ho případně zrelativizovat a podřídit. K tomu je třeba odvaha a samostatnost! S tímto kontrastem se u Terezie setkáváme stále znovu: na jedné straně projevuje silné sebevědomí; otci generálovi píše tato slova: "Tím se budu muset utěšovat až do oné nekonečné věčnosti, kde Vaše Ctihodnost uvidí, za kolik mi vděčíte." Na druhé straně zná i silné pochybnosti o sobě samé, jak ve vztahu k jejím zkušenostem, tak i vzhledem k jejím rozhodnutím. Tak v dopise otci Ordonezovi čteme: "Avšak stále se bojím, když mám v nějaké věci rozhodnout; protože pak si hned myslím, jako by všechno bylo ztraceno." Tato vnitřní polarita charakterizuje její osobnost a propůjčuje jí onu dynamiku, která ji činí tak živou. Ona osobně jistě nesnášela tyto protiklady vždy lehce.
"Proste Boha, aby ze mě udělal opravdovou řeholnici karmelského řádu…"
Dopisy jsou pro Terezii rozhovorem. Očekává na své slovo odpověď.
Mnozí v její době si korespondence s ní cenili. Avšak mezi
bratry vlastního řádu je několik takových, od nichž na své
dopisy nedostává odpověď. Jsou to pater Antonio, jeden z obou
prvních karmelitánů reformy, a pater Mariano, který měl velmi
dobré vztahy ke španělskému dvoru. Oba o sobě nechávají vědět
málo, respektive vůbec nic. Tak Terezie v jednom dopise převorce
v Seville, matce Marii, píše: "Otci Antonínovi od Ježíše a otci
Marianovi se poroučím s poznámkou, že já teď také chci usilovat
o dokonalost, které oni už dosáhli, totiž nepsát." Tady
nacházíme jeden rys, pro Terezii typický: umí sdělit pravdu s
humorem. Tak se jí daří usměrňovat, aniž by zraňovala ironií
nebo moralizovala. Tento humor ukazuje velikost jejího ducha,
šíři jejího srdce a schopnost zasmát se sama sobě. Zvládá život,
jehož těžké stránky je jí dáno zřetelně pocítit, se značnou
dávkou veselosti. A ta veselost je charakteristickým prvkem,
který je dodnes v jejích klášteřích živý. Projevuje se zvláště
v každodenních rekreacích, kde se sestry mohou srdečně smát.
Svatost postavenou na melancholii Terezie nemilovala.
Tereziin humor působí tak blahodárně, protože (ona) nahlíží s
humorem také samu sebe. Roku 1576, čtyřicet let po svém vstupu
do řádu, čtrnáct let po založení prvního reformního kláštera,
píše otci Graciánovi: "Proste Boha, aby ze mě udělal opravdovou
řeholnici karmelského řádu, vždyť lépe pozdě než vůbec." To jsou
slova reformátorky a zakladatelky řádu! A tato slova jsou myšlena
vážně. Terezie o sobě ví, že je stále znovu na začátku, a je k
sobě příliš poctivá, než aby neviděla, že je před ní ještě kus
cesty. "Jedna věc, která mě tady (v Seville) uspokojuje a měla
by ještě víc, je to, že tu nejsem jako tam vystavena zdání
svatosti! To mi dopřává žít a jednat, aniž bych se musela bát,
že jednoho dne se tento vzdušný zámek nade mnou zřítí."
Nejen pater Gracián, ale celý řád po staletí nacházel v Terezii
"vynikající pomoc v tak ubohém stvoření, jako jsem já."
Terezie se s námi ve svých dopisech setkává zcela bezprostředně
a spontánně, tak jako ji mohli zažít její současníci. Můžeme na
ní objevovat stále nové stránky a zjišťovat, že ji nemůžeme
zařadit do žádného schématu. Terezie je mnohostranná a právě
taková má dar své bohaté vědění a zkušenost vyjádřit slovem.
Psaní dopisů se dnes, v době rozmanitých komunikačních možností,
stalo spíše řídkým jevem. Skrývá však v sobě poklady, které
jsou drahocenné - v tomto případě nejen pro tehdejší adresáty.
Převzato z časopisu Karmelimpulse, ročník 10, 2000/I, str. 5 - 9.
Z němčiny přeložila sestra M. Petra od Zmrtvýchvstalého, OCD.
Poznámky k textu:
1 Sämtliche Schriften der hl. Teresia von Jesus, Bd.
III: Erster Teil, Bd. IV: Zweiter Teil, München: Kösel-Verlag,
3. Aufl. 1979/1980.Zpět
MODLITBA NÁBOŽNÁ
k neyslawněgssy Panně Maryi z Hory Karmelu
Zdráwas Marya Ozdobo Hory Karmelu,
tebe gedině po Bohu prosym,
nepohrdeg se mnau
neodháněg mne od neyswětěgssý Twáře twé,
nepatři na mé Prowiněnj,
nýbrž rozpomeň se,
že gá w Počtu Bratrůw a Sester twých se počjtám,
ačkoliw nehodně twůg swatý Sskapuljř nosým,
který gsy ty sama gménowala
Znamenj twého Bratrstwa,
Znamenj Spasenj,
w Nebezpečenstwj svazek Pokoge a Porownánj wěčného,
nicméně popřeg milostiwě,
aby y mně
ten swaty Sskapuljř byl znamenj wěčneho spasenj,
Swazek Pokoge
mezy twým neymilegssým Synáčkem
a mau hřissnau Dussy,
a gá vždycky odevsseho zleho
gak w Žiwotě, tak při Smrti
zbawen(na) býti mohl(la),
Amen.
(Z mariánského officia, které pro Bratrstvo svatého karmelitánského škapulíře vydal v roce 1771 v Praze karmelitán P. Tiburtius a S. Thaddaeo.)
OBRÁZEK UKŘIŽOVANÉHO.
Ježíšovo "Žízním" a jeho ozvěna v
Terezčině srdci
Katka Lachmanová
Před časem jsme se na stránkách Karmelu zabývali tzv. "milostí
Vánoc" v životě svaté Terezie od Dítěte
Ježíše,1 tj. milostí
jejího druhého obrácení a vnitřní proměny, která jí umožnila
vyjít ze sebe, otevřít se lásce a začít milovat Boha i lidi úplně
novým způsobem. Není divu, že bezprostředně za touto milostí
následovalo v "příběhu její duše" probuzení apoštolského ducha,
velké touhy po záchraně duší, která se vtělila do intenzivní
přímluvné modlitby za ty, kdo Boha neznají.
Terezii je teprve čtrnáct let, ještě není na Karmelu. Pán jí ale
posílá několik impulsů, které ji mocně motivují k přímluvné
modlitbě, jež se brzy stane hlavním posláním jejího zasvěceného
života. O jedné neděli v červenci 1887 se v kostele zahledí na
malý obrázek Ukřižovaného a dostane se jí vnitřní milosti, jejíž
účinek daleko přesahuje vnější banální příčinu. Terezie o tom
vypráví:
"Byla jsem hluboce zasažena pohledem na krev, která kanula z
jedné jeho božské ruky. Projela mnou velká bolest při pomyšlení,
že tato krev padá na zem a nikdo si nepospíší ji sebrat.
Předsevzala jsem si, že budu v duchu prodlévat pod křížem a
zachycovat božskou rosu, která z něho stéká. Pochopila jsem, že
ji pak budu muset rozlévat na duše... Ježíšův výkřik na kříži
také ustavičně zazníval v mém srdci: "Žízním!" Tato slova ve mně
rozněcovala neznámý a palčivý žár... Chtěla jsem dávat pít svému
Milému, a sama jsem se cítila stravována žízní po
duších..."2
Především nás překvapí biblická čistota symboliky, jakou tu
Terezie používá, která je na hony vzdálená běžnému pojetí
přímluvné modlitby v její době jako "pokání za spásu duší".
Pro Terezii nejsou těžištěm přímluvné modlitby její asketické
výkony, vlastní oběti a zásluhy; podstatné je přijmout ve víře
spásonosné dílo Kristovo a - opět vírou - je svolávat na všechny
lidi, kteří se mu ještě neotevřeli. Je třeba s vírou "zachycovat"
vzácnou Kristovu krev a "skrápět" jí lidstvo jako životodárnou
rosou. Jinými slovy, "zásluhy nespočívají v tom mnoho dávat, ale
spíše v umění mnoho přijímat, mnoho milovat", jak píše jednou
Celině.3
Jak spásonosná vůle (touha spasit všechny lidi), tak i jediný spasitelný lék
vyvěrají totiž z milosrdného srdce Kristova. Terezie si nehraje
na spasitele, vůči nikomu. Její krásně biblické pojetí milosti
vyvstane ještě silněji, když později k obrázku Ukřižovaného
připíše několik citací Písma, které ji v tomto kontextu oslovily.
Výklad biblických citací kolem Ukřižovaného
Terezie používá Písmo svaté s velkou svobodou, na první pohled
se zdá, že vybrala a propojila úryvky z Nového zákona, které
nemají mnoho společného. Avšak volba citátů musela být vedena
Duchem svatým, protože jejich spojení dává vyniknout slovům Písma
v novém světle, otvírá nám netušené hloubky.
Nahoru nad obrázek Terezie napsala Kristovo zvolání na kříži:
"Žízním" (J 19,28) a připojila Ježíšovu prosbu k Samařance u
studny: "Dej mi napít!" (J 4,7). Dole pod obrázkem se nachází
Petrovo vyznání lásky vůči Pánu, které se událo, jak víme, v
poněkud dramatickém kontextu jejich setkání po vzkříšení (a tedy
po nedávném Petrově zapření a opuštění Krista při jeho utrpení
a ukřižování): "Pane, ty víš, že tě miluji" (J 21,15). Proto zde
na vyznání lásky plynule navazuje kající modlitba celníka v
chrámu: "...ale smiluj se nade mnou, hříšným!" (Lk 18,13)
Svisle po obou okrajích obrázku pokračuje s vynechávkami Kristův
dialog s ženou u studny. Vlevo čteme: "Kdybys znala Boží dar a
kdo je ten, kdo ti říká: "Dej mi napít!", požádala bys ty jeho,
a on by ti dal vodu živou. (...) Kdokoli... se napije vody,
kterou mu dám já, nebude žíznit navěky." A na pravém okraji text
pokračuje: "...a tato voda, kterou mu dám já, stane se v něm
pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému" (J 4,14).
Pokusme se teď trochu nahlédnout do vnitřní logiky těchto
biblických výroků a událostí. Vertikální souvislost (citátů
horního a dolního okraje) vysvítá poměrně jasně. Kristovou žízní
Terezie rozumí vždycky "žízeň po spáse
duší",4 jinými slovy
Kristovu "žízeň lásky", neboli touhu najít duše, které pochopí
jeho lásku, nechají se jím milovat a budou jeho lásku opětovat.
V básni "Andělé u Ježíšových jeslí" vkládá Terezie božskému
Dítěti do úst toto vyznání: "Žízním po tom, abych se mohl darovat
duším, ale je tolik malátných srdcí; předej jim svůj oheň,
serafíne, a přitáhni je svými písněmi." V úvodní části dopisu
své rodné sestře Marii od Nejsvětějšího srdce5
Terezie vysvětluje: "On nepotřebuje naše skutky,
nýbrž jen naši lásku. Tentýž Bůh, který prohlašuje, že nám
nepotřebuje říkat, má-li hlad6,
nebál se žebrat u Samařanky o trochu
vody. Měl žízeň... Ale když říkal: "Dej mi napít," dožadoval se
Stvořitel vesmíru lásky svého ubohého tvora. Žíznil po lásce!...
Cítím to víc než jindy, Ježíš žízní, setkává se jen s nevděčnými
a lhostejnými. Bohužel, ...nalézá jen málo srdcí, která se mu
bezvýhradně odevzdávají, která chápou celou něhu jeho nekonečné
lásky!"7
Žízeň lásky a žízeň po duších je pro Terezii jedno a totéž, a to
i když hovoří o své vlastní žízni. Její žízeň totiž pochází od
Krista, je jeho darem; dalo by se říci, že jde o hluboké souznění
s jeho srdcem plným milosrdenství. Zanedlouho Terezie prožije
mocné vyslyšení svých modliteb v podobě obrácení vraha
Pranziniho, který v poslední chvíli na popravišti uchopí kříž a
políbí Kristovy svaté rány. Pro Terezii je toto gesto velkým
znamením, že nedávná duchovní intuice před obrázkem Ukřižovaného
byla správná a že žízeň, kterou pociťuje v srdci, je skutečně
podílem na žízni Ježíšova srdce:
"Což nevznikla v mém srdci žízeň po duších právě při pohledu na
Ježíšovy rány, když jsem viděla stékat jeho božskou krev? Chtěla
jsem dávat duším pít tuto neposkvrněnou krev, která je měla
očistit od všech poskvrn, a rty mého "prvního dítěte" se
přitiskly na svaté rány!!!... Od této jedinečné milosti vzrůstala
má touha po zachraňování duší každým dnem, zdálo se mi, že slyším
Ježíše, jak mi říká jako Samařance: "Dej mi napít!" Byla to
opravdová výměna lásky; duším jsem dávala Ježíšovu krev a
Ježíšovi jsem obětovala tyto duše, osvěžené jeho božskou
rosou."8
Na Ježíšovu žízeň tedy existuje jediná odpověď, vyznání lásky:
"Pane, ty víš, že tě miluji...!" Ovšem ne náhodou nám Terezie
tímto výrokem připomíná epizodu zjevení vzkříšeného Ježíše na
břehu Tiberiadského jezera, kdy se znovu projevil jako všemohoucí
Pán skrze zázračný rybolov. Zázračný rybolov v sobě totiž skrývá
dvojí symbol:
1) Připomíná Terezii milost Vánoc 1886, kdy po deseti letech
úsilí a souběžného poznávání vlastní bezmocnosti prožila Boží
zásah, který ji podstatně proměnil: "Ježíš vykonal v jediném
okamžiku dílo, které jsem nedokázala za deset let, a spokojil
se jen s mou dobrou vůlí," napsala Terezie.
2) Její osobní zkušenost, potvrzená Božím slovem o zázračném
rybolovu, jí dává odvahu doufat nejen pro ni samou, ale také
pro druhé, kdo potřebují prožít zásah Boží moci. Tím se stává
"rybářem lidí", i když si je vědoma, že v podstatě tím Rybářem
zůstává Ježíš. On garantuje hojnost rybolovu: "Ke mně byl Ježíš
ještě milosrdnější než k učedníkům, sám uchopil síť, vrhl ji a
vytáhl plnou ryb..."9
Konečně ne náhodou vyznání lásky, kterým tu Terezie odpovídá na
Ježíšovu žízeň, je právě vyznání Petrovo, které následovalo po
trojí Ježíšově otázce a po trojím Petrově zapření! Proto Terezie
rychle připojuje celníkovo "smiluj se nade mnou hříšným".
Evidentně chce zdůraznit velikánskou disproporci mezi Ježíšovým
nárokem a možnostmi slabého a hříšného člověka (jemuž přitom
nechybí dobrá vůle). Jistě nám to připomíná podobnou
"disproporci", která vyvstala při setkání Ježíše se Samařankou:
"Jak ty jako Žid můžeš chtít ode mne Samařanky, abych ti dala
napít?" Kdybychom odložili mluvu podobenství, mohli bychom asi
myšlenku Terezie vyjádřit takto: "Jak je možné, že ty, Všemohoucí
Bůh, chceš napít ode mne, která jsem jen ubohá hříšnice, jako
všichni ostatní závislá jedině na tvém milosrdenství; která
nejsem schopna milovat tak, jak miluješ ty?"
Terezie vidí rozluštění hádanky v onom "Božím daru", který Ježíš
slibuje, neboli ve světle Ježíšových slov k Samařance. Ta tvoří
na obrázku jakoby most nad propastí mezi výroky horního a dolního
okraje: "Kdybys znala Boží dar a věděla, kdo je ten, kdo ti říká,
abys mu dala napít, požádala bys ty jeho..."(J 4,10). Nedlouho
před svou smrtí se Terezie vyjadřuje zcela jasně:
"Ty víš, můj Bože, že jsem nikdy netoužila po ničem než tě
milovat... Tvá láska mě předcházela od mého dětství, rostla se
mnou, a teď je to propast, jejíž hloubku nemohu dohlédnout...
Můj Ježíši, má láska se vrhá k tobě, chtěla by naplnit propast,
která ji vábí, ale běda! Není to ani kapka rosy, ztracená v
oceánu!... Abych tě mohla milovat jako mne miluješ ty, musím
si přivlastnit tvou vlastní lásku, teprve potom najdu
odpočinutí."10
Z meditace nad obrázkem Ukřižovaného (s Marií Magdalénou u paty
kříže) vyplývá jasně, že přímluvcem u Boha nemyslí Terezie
"spravedlivého", který svými zásluhami splácí dluhy hříšníků
kolem. Proto se Terezie také vůbec nezabývá zkoumáním, je-li
její modlitba hodná či nehodná, mocná či slabá. Opírá se totiž
výlučně o nekonečné Boží milosrdenství a o zásluhy toho, který
položil život za nás za všechny: "...vždyť obětujeme Otci na
nebesích ne naše zásluhy, ale zásluhy našeho Ženicha, jež jsou
i našimi zásluhami...", píše jednou Celině.11
Jde ostatně o čistě biblický postoj,
protože v tomto duchu volali k Hospodinu už starozákonní
proroci: "Vždyť ne pro své spravedlivé činy ti předkládáme
prosby o smilování, ale pro tvé velké slitování" (Dn 9,18).
ZE ZJEVENÍ JULIÁNY Z NORWICHE
Trochu jsem váhal s uveřejněním tohoto textu na stránkách
našeho časopisu. Protože Juliána z Norwiche nebyla karmelitkou.
(Žila na přelomu 14. a 15. století v ústraní při jednom kostele
v Norwichi v Anglii.) Také mám stále na paměti zdrženlivost,
kterou radí svatý Jan od Kříže vůči soukromým zjevením či
viděním nebo dokonce vůči jejich zaznamenávání.
Ale vrtalo mi hlavou: Katka by přece nepřekládala a nenabízela
nám něco, co by za pozornost nestálo… A tak jsem se k textu
Juliány z Norwiche vrátil ještě znovu, pozorněji. A vyhledal
jsem si také malou knížku Moudrost Juliány z Norwiche, kterou
vydalo Karmelitánské nakladatelství v roce 1997. A zasažen
duchem těchto textů předkládám následující úryvek i Vám všem.-
Na vysvětlenou P. Gorazd.
"Byla jsem ještě vzhůru, když Pán otevřel můj duchovní zrak a
ukázal mi uprostřed mého srdce mou duši. Viděla jsem svou duši
tak prostornou, jako by byla královstvím…jakoby byla
krásným městem.
Uprostřed tohoto města sedí náš Pán Ježíš, pravý Bůh a pravý
člověk, vzhledný a vysoký, úctyhodný, největší Pán. A viděla
jsem ho v nádheře, zahrnutého poctami. Sedí v duši vzpřímeně,
v pokoji a spočinutí, a přitom vládne a střeží nebesa a zemi a
všechno co je. Lidství i božství tu pokojně sedí, a božství vládne
a bdí nade vším, bez jakýchkoliv nástrojů nebo úsilí. A moje duše je
požehnaně obsazena božstvím: nejvyšší mocí, nejvyšší moudrostí a
nejvyšší dobrotou.
Místo, které Ježíš zaujme v naší duši, už nikdy neuprázdní, protože
v nás je jeho nejvlastnější domov a moci tam přebývat je pro Něj
největším potěšením. Byl to útěšný pohled, plný pokoje, protože je
tomu vpravdě tak, navěky věků. (…)
A poté, co jsem to s velkou pozorností kontemplovala, náš Pán mi
velice pokorně zjevil slova (bez hlasu a aniž by pohnul rty, jako
už dříve), a řekl velmi vážně: Věz dobře, že co jsi dnes viděla,
nebyla žádná halucinace; přijmi to a věř tomu a pevně se toho drž,
a nic nad tebou nezvítězí.
Tato poslední slova mi byla řečena proto, aby mne naučila dokonalé
jistotě, že je to náš Pán Ježíš, kdo mi to všechno zjevil…
Nic nad tebou nezvítězí. A tato lekce a toto pravdivé posílení se
týkají obecně všech mých spolukřesťanů, jak už jsem řekla, a taková
je vůle Boží.
A tato slova: Nic nad tebou nezvítězí, byla řečena velmi důrazně
a mocně, abych měla jistotu a sílu v každém protivenství, které
může přijít. On neřekl: Neprožiješ už žádný útok, nebudeš přetížena
prací, nepoznáš znepokojení, ale řekl: Nic nad tebou nezvítězí.
Bůh chce, abychom těmto slovům věnovali pozornost, a abychom byli
vždycky silní v naší jistotě, ať už uprostřed pohody (blahobytu)
nebo uprostřed běd, protože On nás miluje a má v nás zalíbení, a
tak chce, abychom i my měli zalíbení v Něm a mocně Mu důvěřovali,
a všechno bude dobré.
A brzy nato se všechno zakrylo a už jsem neviděla nic."
(Z knihy Julian of Norwich: Showings (ch. 22, short text).
Paulist Press, 1978.)
Z angličtiny přeložila Katka Lachmanová.
BOŽÍ TULAČKA
(anotace)
S. Terezie Brichtová, O.P.
Marcelle Auclairová, Životopis Terezie z Avily.
Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2000, 455 stran.
"Boží tulačka." Tak nazval Svatý otec Jan Pavel II. svatou
Terezii z Avily při své návštěvě ve Španělsku v r. 1982.
My jsme se nyní dočkali možnosti českého vydání jejího životopisu
od Marcelle Auclairové, který byl už přeložen do několika jazyků
a došel svrchovaného uznání předních osobností světové literatury.
Čím se liší tato kniha od vlastního životopisu svaté Terezie, který
vyšel již r. 1991 v Nakladatelství tiskárny Vimperk? Autorka nám předvádí
obraz Španělska ze 16. století, z doby velkých zámořských výbojů, a
především situaci za 100 let po objevení Ameriky, které mělo tak mocný
dopad na celý hospodářský, kulturní a náboženský život země
dobyvatelů. Na základě spolehlivých historických pramenů (kniha
je vybavena množstvím poznámek a odkazů) líčí spisovatelka vnitřní
vývoj krásné a duchaplné dívky, která "popletla hlavu každému,
kdo se k ní přiblížil", v mimořádnou ženu, velkou reformátorku,
jež dokázala za okolností, naprosto nepříznivých veřejnému
uplatnění ženského živlu, ovlivnit celou španělskou společnost a
získat si autoritu jak v kruzích církevních, tak světských.
Její autorita byla především autoritou světice, která zjevně
čerpala z hlubokého sjednocení s Kristem, každý svůj krok
usměrňovala podle jeho vedení a na jeho nejmenší pokyn vynakládala
do krajnosti své chatrné síly pro uskutečňování díla reformy svého
řádu a zakládání klášterů.
Kniha Marcelle Auclairové se čte jako napínavý román, a přitom
jsou do ní mistrně zabudovány všechny spisy španělské mystičky,
včetně její bohaté korespondence. Máme před očima rámec a
okolnosti, v jakých vznikaly. Jsme dojati, když vidíme, jak
píše do pozdní noci na kamenném podstavci, vsedě na zemi, ve
svitu čadící lampičky, díla, která přetrvala věky! (Jaké trvání
budou mít naše literární výtvory produkované na počítačích při
zářivkách a při všemožné moderní technice?) Neméně nás dojímá,
když čteme, jak i po těžce vybojovaném vítězství - rozdělení
bosých a nereformovaných karmelitánů na dvě samostatné provincie -
musí Matka čelit na konci svého života často i nepochopení od
těch, které sama vychovala, i ústupkům od ideálu. Jak hluboce
ji muselo zasáhnout, když jí např. ve valladolidském klášteře
řekla převorka při loučení: "Jděte! A už se sem nevracejte!"
Nebo když ji po vyčerpávající cestě v Medině del Campo převorka
ani nepozvala k jídlu do refektáře. Snad byly takové chvíle
vyvrcholením její trnité cesty, daní, kterou platilo její mateřské
srdce za úspěch jejího životního díla!
Kromě "Matky zakladatelky" jsou v této knize znamenitě vylíčeny a
charakterizovány i jiné postavy, nerozlučně spjaté s jejím životem
a dílem: svatý Jan od Kříže, Jeroným Gracian od Matky Boží aj.
Obzvláště zajímavý je vztah mezi Mystickým učitelem a Terezií,
který by zasloužil zvláštní pojednání. Z pohledu psychologického
krásná ukázka nejušlechtilejší sublimace lidských citů!
Českého čtenáře bude asi poněkud rušit skloňování vlastních
jmen. Autorka nedůsledně uvádí osobní jména hned v originále,
hned ve francouzském znění, a v překladu jsme se snažili tento
způsob zachovat. Z toho pak vznikají při skloňování podivné
tvary - Franciscovi, Dona Lorenza apod. Snad by bylo bývalo
lépe vlastní jména počeštit. Také citáty českých překladů
Tereziiných spisů, které byly vydány už před lety, vypadají
někdy zastarale.
Přesto se kniha vyznačuje poutavým, barvitým slohem, který si
nijak nezadá s živým a svérázným slohem samotné učitelky církve.
Tedy dílo nejvýš vhodné pro poučení i pro příjemné osvěžení.